یکی از اصلی ترین مصرف کنندگان سیم و کابل «کارخانه های تولید خودرو» هستند بنابراین موادی که در سیم و کابل خودرو بکار میروند با دقت تولید می شوند . سیم و کابل برق خودرو که کاربرد زیادی دارند ، باید در برابر لرزش و گرما و مواد هیدروکربن مقاومت بالایی داشته باشند و هم چنین باید به کاهش وزن خودرو و هزینه های تولید آن منجر شوند .
عایق کابل های خودرو
برای محافظت از بخش رسانای سیم و کابل در برابر گرما و لرزش و مواد شیمیایی از «عایق سیم و کابل» استفاده می کنند که ساختارش از pvc ،پلی پرپلین، پلی اتیلن و پلی مر های کلریز شده می باشند و ممکن است برخی بدون هالوژن باشند . با توجه به کاربرد سیم و کابل ، عایق هایی برای آنها در نظر گرفته می شود که در برابر دماهای مختلف مقاوم هستند.
برای اینکه سیم و کابل در برابر ساییدگی مقاوم باشند از پلی استرهای کلاس T3 و T4 استفاده می کنند.
برای سیم و کابل های باتری ،هیبرید و خودروهای برقی عایق هایی استفاده میشود که در برابر گرما ، مقاومت بالا و انعطاف زیادی دارند.
رسانا در کابل های خودرو
در سیم و کابل خودروهای پیشرفته علاوه بر مس، از آلیاژهایی که عملکرد بهتری دارند استفاده می شود . آلیاژ های مس و منیزم از آلیاژهای دیگر مقاوم ترند و از آنها با قطر بسیار کم استفاده کرد.
معرفی انواع عایق سیم و کابل خودرویی
AVSS
A :کابل فشارضعیف برای اتومبیل
V : عایق وینیل
SS : ضخامت عایق بسیار نازک
کاربرد: پوشش سیم مدارهای الکتریکی فشار ضعیف اتومبیل
مواد تشکیل دهنده هادی : مس رشته ای انیل شده یا قلع
عایق پلی وینیل کلرید بدون سرب
استاندارد: JASO D 611
AVS
A : کابل های کم فشار برای اتومبیل
V : عایق وینیل
S : نوع دیواره نازک
کاربرد : پوشش سیم مدار های الکتریکی کم فشار برای اتومبیل.
مواد تشکیل دهنده : مس رشته ای انیل شده یا قلع
عایق پلی وینیل کلرید بدون سرب ۸۰ درجه سانتیگراد
استاندارد : JASO D 611
AVX/AEX
A : کابل فشار ضعیف برای اتومبیل
V : عایق وینیل
E : عایق پلی اتین
X:متقاطع
کاربرد : پوشش سیم مدارهای الکتریکی کم فشار برای اتومبیل ( مخصوصاً برای مدارهایی که به مقاومت بالاتری در برابر گرما و سرما نیاز دارند) استفاده می شود.
مواد تشکیل دهنده : مس رشته ای انیل شده یا قلع اندود
AVX : پلی وینیل کلرید بدون سرب کراس لینک شده
کابل سازگار با محیط زیست پلی اتیلن کراس لینک شده کم هالوژن یا هالوژن فری
استاندارد : JASO D 608
HAEXF
H : مقاومت در برابر حرارت
A : کابل فشار ضعیف برای اتومبیل
E : عایق پلی اتیلن
X : کراس لینک شده
کاربرد : پوشش سیم مدارهای الکتریکی کم فشار برای خودروها
مخصوصاً برای مدارهایی که به مقاومت در برابر حرارت و مقاومت در برابر سرما نیاز دارند استفاده می شود .
جنس هادی : مس رشته ای قلع دار
عایق: پلی اتیلن کراس لینک شده (150 درجه سانتیگراد)
استاندارد : JASO D 608
TXL/GXL/SXL
S : هدف خاص
XL : عایق پلیولفین کراس لینک شده
G : همه منظوره
T : دیواره نازک
کاربرد: پوشش سیم مدار های فشار ضعیف اتومبیل -بخصوص برای مدارهایی که به مقاومت در برابر حرارت و مقاومت در برابر سرما نیاز دارند استفاده می شود.
جنس هادی : مس انیل شده یا قلع اندود شده
عایق : پلیولفین کراس لینک شده بدون هالوژن یا کم هالوژن
استاندارد : SAE J 1128
FLR7Y
FL : کابل کم تنش
R : ضخامت عایق کاهش یافته
7Y : عایق اتیلن تترافلوئوراتیلن
کاربرد : پوشش سیم مدارهای کم تنش محفظه موتور اتومبیل
مواد تشکیل دهنده رسانا: عایق مس آنیل شده یا قلع اندود شده
عایق : اتیلن تترا فلورواتیلن (150 درجه سانتیگراد)
استاندارد : DIN 72551, ISO 6722 Class D
FLR33X/FL33X
FL : کابل های کم تنش
R : ضخامت عایق کاهش یافته است
33X : عایق پلی استر کراس لینک شده
کاربرد : پوشش سیم مدارهای کم تنش باتری خودرو
مواد تشکیل دهنده: مس آنیل شده
عایق: پلی استر کراس لینک (150 درجه سانتیگراد)
استاندارد : ISO6722 Class D
ACW
کاربرد : پوشش سیم مدارهای کم تنش محفظه موتور اتومبیل
مواد تشکیل دهنده رسانا: مس خالص عایق بندی شده یا قلع اندود
عایق: پلی آلکن کراس لینک شده (150 درجه سانتیگراد)
ژاکت: PVDF کراس لینک شده (150 درجه سانتیگراد)
استاندارد : MIL 81044/12, Engineering Specification No. S97GG14401AA
SENSOR LEAD CABLE
A : کابلهای کم تنش اتومبیل
V : عایق وینیل
SS : از نوع دیواره بسیار نازک
E : عایق پلی اتیلن
X : کراس لینک شده
U : غلاف پلی اورتان
SW : شیلد
کاربرد : کابل سربی سنسوری برای سیستم ترمز ضد قفل خودرو
BATTERY CABLE
کاربرد : مدارهای الکتریکی جریان بالای باتری اتومبیل
مواد تشکیل دهنده:
AEX/EEX : پلی اتیلن کراس لینک فری هالوژن یا کم هالوژن (۱۲۵ درجه ی سانتیگراد)
AVX/HEBX : پلی وینیل کلرید فاقد سرب بصورت ضربدری (۱۰۰ درجه ی سانتیگراد).